Tro gör man i vilket fall...

Har nu läst färdigt den senaste boken i badkaret, "Tro och vetande 2.0" av författaren Christer Sturmark. Jag tycker det är en mycket bra bok. Den argumenterar för den humansistiska livsåskådningen och diskuterar framförallt den ateism som en sådan livåskådning omfamnar. Oavsett vad man tror om Guds existens är detta en bra bok. De djupt religiösa människor som finns i vår värld får sig i denna bok ett motargument att bita i. Argumentationen för en ateistisk hållning är konsekvent, stark och trovärdig. Om någon känner till något "svar" på denna bok får ni gärna höra av er till mig.


image118


Avseende den ateistiska livshållnigen så har boken skapat några små tankar i mitt huvud. Om man omfattar en ateistisk livhållning, till skillnad från exempelvis en kristen borde detta medföra för personen flera saker, bl.a...

1. Livet blir mer skört. Det finns ingen second chance. Kanske därför vårt sekulariserade samhälle innehåller många människor som är rädda för olyckor.

2. Relationen till de närmast anhöriga blir viktigare. Jag kan inte längre jobba bort mitt liv och till exempel tänka att, det där med barnen kompenserar jag i det eviga efterlivet.

3. Livet tappar en trösterik dimension. Det finns inte längre någon gudomlig famn att falla tillbaka i.

4. Allt vad jag är, är en liten partikel i världsalltet som fått en nästan oändligt kort stund av medvetande. Jag lyser upp och slocknar i nästan samma ögonblick. Det jag får är upplevelsen just då av det jag ser i denna  korta stund i ljuset från mig själv. NU - får en helt ny betydelse.

5. Ingen annan än människan sätter/bestämmer vad som är moraliskt rätt och fel. Det finns ingen evig moral och etik. Ansvaret vilar plötsligt mycket tyngre på våra axlar.



Så avslutningsvis vill jag citera en mer konkret och NU-orienterad del av boken. En del som argumenterar mot sammanblandningen av politik och religion. En del som lyfter fram att talibanerna kan vara kulturellt mycket närmare oss själva än vad vi kanske vill tro...


"En av de mest prestigefyllda skolorna är Patrick Henry Collage i Virginia. Skolan erbjuder collegeutbildning för hemskolade kristna studenter ur The Joshua Generation. [---] Skolans credo återfinns på deras hemsida:

Bibeln är i sin helhet (alla 66 böckerna i Gamla och Nya Tesatmentet) Guds inspirerade ord, ofelbar i sin originaltext, och den enda giltiga och enda tillförlitliga källan för tro och ett kristet liv.

I undervisnignen gäller en enkel men tydlig princip: När Bibeln och vetenskap kommer fram till olika resultat, har vetenskapen uppenbarligen misstolkat sina data. En annan av skolans trossatser är:

Satan existerar som en personlig och ond varelse, som agerar som frestare och åklagare...alla som dör utan Kristi frälsning skall i Helvetet dömas till medvetna plågor i all oändlighet.

Patrick Henry Collage har starka band till Vita Huset. (...) Trots att Patrick Henry Collage bara varit verksamt sedan år 2000 kommer redan 7 % av Vita Husets tjänstemän därifrån, bland annat i Karl Rowes stab, och över tjugo konservativa senatorer har rekryterat sina närmaste medhjälpare från skolan.
Studenter från Patrick Henry Collage har också kontinuerligt mobiliserat i valkampanjer föra att hjälpa en rad fundamentalistiska kandidater till senaten, till exempel Tom Coburn i Oklahoma och Jim DeMint i South Carolina. Coburn förespråkar dödsstraff för läkare på privata abortkliniker och DeMint vill förbjuda endamstående kvinnor med barn att arbeta som lärare, eftersom de är dåliga moraliska förebilder för ungdomar.  Både Coburn och DeMint vann sina respektive val."

                                                                                                                          (s. 275f )


Och nu valde jag inte de allra mest skrämmande uppgifterna i boken om den kristna högern i USA och dess kopplingar till makten. Vem som blir fundamentalistisk terrorist i världsopinionens ögon, kanske handlar mest om vem som har pengarna, vapnen och makten. Vem som definierar den andre...


Och nu börjar klockan bli mycket igen. Barnen , min underbara sambo och jag mår fint. Det är bra - nu.






Kommentarer
Postat av: Drasse

Fast killen är ju en fjant är han inte`? Att sparka på den kristna högern är väl inte så djärvt. Att det finns knäppskallar som är kompisar med the knäppskalle in chief är ju heller inget nytt. Jag tycker dina välformulerade 5 punkter om konsekvenserna av ateism är skäl nog att leta efter något bortom det sekulariserade. Sen vill jag bara tipsa en gammal mästerorator som du själv om Barack Obamas hemsida. Fantastiskt inte ett öga torrt. Man kanske inte kan bli president med bara poesi men man kommer bevisligen långt. Yes we can.

2008-01-15 @ 20:05:29
Postat av: Drasse

Klicka på Barack TV

2008-01-15 @ 20:06:34
Postat av: Drasse

Det var den här snutten jag menade: http://link.brightcove.com/services/link/bcpid900881681/bclid900480414/bctid1366492742

2008-01-15 @ 20:10:32
Postat av: William

Hej Drasse!

Nä att sparka på den kristna högern är inte särskilt svårt, men de flesta tänker automatiskt Muslim när orden religiös fundamentalism dyker upp...

Och Barack...well he has got my vote! Men nu är jag ju inte jänkare.. vilket jag ibland känner en viss lättnad över.

Är det bra med familjen?

/William

2008-01-15 @ 23:40:21
Postat av: Magnus

Hej William och tack för senast. Jag blir alltid glad och uppmuntrad av att möta dig och din familj, ni är härliga!
Kul att du läst Sturmark och sympatiserar med hans åsikter, detta är ju (som du kanske förstår) ett mycket intressant ämne i mina ögon och jag undrar varför vi aldrig dryftat detta tidigare? Jag är lite nyfiken på om du lägger några värderingar i de olika punkterna eller om det bara är krassa konstateranden att här skiljer sig den kristnes och ateistens livsattityd åt? När jag läser dina punkter så håller jag inte med om 2, är glad att jag är kristen när det gäller 1 och 3, ser fördelarna med ateismens Nu-perspektiv i 4 och angående 5 så undrar jag vilket ansvar du syftar på om det inte finns något som är rätt eller fel?
Hoppas att vi kan berika varandras liv och inte bara tjata olika argument :)
Kärlek och respekt!

2008-02-12 @ 12:50:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0