ÄNTLIGEN!

ÄNTLIGEN!


image119


Nu börjar vi ta oss ut ur flumskolan. Ett stort TACK till JAn Björklund som med mod och klarsynthet äntligen har börjat vandringen mot skriftliga omdömen och tydliga kunskapskrav i tidig ålder. Men det är inte nog! Jag har ett ännu mer radikalt, men väl behövligt, förslag.

Människor, barn som vuxna, behöver veta hur de står sig kunskapsmässigt. Och föräldrar behöver utan tvekan bli upplysta om hur deras barn ligger till i konkurrensen om de framtida attraktiva jobben. Varför vänta?

Börja på en gång. Betygsätt nyfödda. Det är bra att redan från början veta hur man ligger till. Låt barnmorskeutbildningen ocksåp omfattta ett år på lärarhögskolan och de kurser som främst berör betygsättning och bedömning, samt överför de kunskaperna till barnmorskornas verksamhet.

Skriker barnet på genomtänkt eller ovanligt musikaliskt sätt bör föräldrarna få veta det, kanskepå en skala, 1-10.
Har barnet visat empati och medkänsla för modern. Ju lättare förlossning desto högre betyg.
Kommer barnet på planerad tid? Har barnet ett intilligent beteende?(Det bör omedelbart utsättas för ett enklare intilligenstest) Visar det sig sammarbetsvilligt med barnmorskor och övrig personal? Det finns många parametrar att omedelbart bedöma och betygsätta. Då kan ju föräldrarna omedelbart räkna ut ett snitt och ha koll på hur familjens nya medlem ligger till i kunskapskonkurrensen!

Kom igen Björklund! Jobba på!



image121


Amanda, genomsnittsbetyg:        9,6. BRA!





image122 Karl, genomsnittsbetyg:       2,6. Kan bättre!




Kommentarer
Postat av: Drasse

Du om någon Wille borde ju veta att denna dystopi redan är verklighet. Med Apgar-skalan betygssätts ju nyfödda sen länge. Har du glömt den?

2008-01-19 @ 14:11:05
Postat av: William

Jenny höjde lite lätt på ögonbrynen när jag medgav att jag inte hade hört talas om Apgar-skalan. Nu har jag kollat på internet och är uppdaterad.

Som du säkert förstår tillhör jag den ironiska generationen och menar att skriftliga betygsliknande omdömen, och den väg ett sådant beslut slår in på, står i bjärt kontrast mot den erfarenhet jag har av betyg i mitt yrke.

Inlärning och kunskapsinhämtning gynnas sällan av betyg. Det är andra faktorer som är mer betydande. Speciellt i yngre år. Men även senare i livet.

/William

2008-01-20 @ 12:09:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0