Kritik!

Mycket i skolan går ut på att få människor att växa! Samtidigt ska man ge kritik. Det kan ibland upplevas som en motsättning, men följande har jag kommit fram till då jag snabbt klurat lite på ämnet och det är 12 minuter kvar av min arbetsdag...

(Grundantagande: Människan är god)

1. Minimera negativ kritik. Negativ kritik tar bara bort. Människan som utsätts för detta, får bara reda på vad som inte är bra, alternativen lyser med sin frånvaro. Utsätts en människa under lång tid för negativ kritik har den till slut inget fast att stå på. Den vet inte var den kan sätta ner foten. Ensidig negativ kritik kommer i längden till och med att förstärka det negativa beteendet. Eftersom det är det enda som uppmärksammas.

2. Maximera positiv kritik. Se mellan fingrarna med i princip alla misstag/felhandlingar en människa gör. (till en viss gräns förstås) Om man systematiskt ägnar sig åt att berömma det som är bra och ger förslag på hur man kan göra det bättre, kommer  man  att ge personen en trygg och stabil bas att stå på. De felhandlingar/misstag en människa gör förtvinar och försvinner (i stor utsträckning) till sist.

(8 minuter kvar)

3. Undvik ironi och sarkasm om det innehåller det minsta ärligt menad negativ kritik. Om den är uppenbart skämtsam (och inte på mottagarens bekostnad) kan det vara ok. Var försiktig med denna - då det kan göra en person osäker på vad ni menar.

4. Om ni oftar kritiserar människor för deras misstag och felgärningar ligger det däri ofta ett budskap till er själv. Eller som det står på min kära svärmors toalettvägg...

"Varför blir du provocerad av den som kör om dig?
Svaret finns hos dig.
Det är du som väljer att bli irriterad.

I de tankar du får
 när du möter folk
ligger ett meddelande
till dig själv.
De har inga problem
med sin brist på
frisyr eller oklippta
gräsmatta, men det
har du. Varför?

 -----"

Med vänliga hälsningar

BesserwisserWilliam
(på två minuters övertid)

Kommentarer
Postat av: Linda

Hej!
Jag tycker allt att du är lite klok-Wille också! Jag tänker förstås på det i förhållande till barnen, och det är ju en evig kamp att lyckas tillämpa det där. Jag kan enkelt tänka att man ska bortse från det negativa och uppmuntra det positiva, men när man väl står där kan det ofta vara knepigt tycker jag!
Kram!
Linda (som har hittat hit nu)

2007-06-05 @ 16:10:55
Postat av: william

Hej Linda!
Som du ser ovan har dina råd hjälpt och jag har lyckats lägga in en snutt av den tidiga Ture. Det är så bra med bloggar för man kan få lite koll på vad som händer i andra människors liv direkt från källan, utan att behöva gå via skvallret. Fast då missar man å andra sidan de livgivande kryddningarna och överdrifterna av historierna, men, men ... Alla mynt har minst två sidor.

2007-06-08 @ 00:45:32
URL: http://www.flying.to/togo

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0