Invandrare stjäl!!

Kan inte sluta förvånas över hur ofantligt många  främlingsfientliga och på snudden rasistiska personer jag stöter på. Det är min övertygelse att Sverigedemokraternas frammarsch har fått människor att våga säga sin mening i fråga om invandring och invandrare. På ett sätt bra. Då kan man bemöta det, på ett sätt hårresande skrämmande. Ruggigt. Några uttalanden som människor på fullaste allvar menat.

1. Alla zigenare i Arboga är kriminella och tjuvar.
2. Invandrare byter prislappar i butiken.
3. Vi måste bevara det svenska och akta oss för massa andra konstiga kulturer
4. Om det kommer hit för många turkar blir det snart i Sverige som det är i Istanbul och så vill jag inte ha det!
5. Människor kan inte bara komma hit och leva på den välfärd vi byggt upp.
6. Det är inte bra att det kommer en massa araber och bygger moskéer så att de växer upp som svampar ur jorden!

Människorna som sagt detta har inte paroderat eller ironiserat - utan menat det på fullaste allvar. Jag blir matt. Det är inte sällan nu som jag träffar grupper där en majoritet av gruppen har invandrarfientliga eller rent rasistiska åsikter. (Rasisterna är dock tacksamt än så länge en liten del).

Jag träffar också människor som representerar de goda, inkluderande, krafterna i samhället. Det känns som ett skymningsland, men det är inte becksvart.

I Nora ser jag ofta dekaler från nordiska förbundet. När jag går in på deras hemsida vrids mitt inre i plågor. Skaparna av den hemsidan och deltagarna i organisationen måste på många sätt vara små människor. Många säkert orättvist behandlade och förfördelade under sin uppväxt. Var skulle hatet annars komma ifrån?

Om ni vågar titta... www.nordiskaforbundet.se

Oj, oj, oj...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0