Urberg på P1

Åkte och tog ett snack med käkkirurgen  idag. (Ett samtal och några foton 860 spänn!!) På vägen in hade jag möjlighet att lyssan på radio alena under 30 minuter. Det var vetenskapsradion. Ett radioprogram som levererar perspektiv som får vardagen att flyta ovanpå, liksom.

Det var en geolog från Göteborg som doktorerade i nått om bergarter och som diskuterade koninentalplattornas rörelser och krockar, samt den superkontinent som uppstått vid minst tre tillfällen under jordens historia, senast 250-300 miljoner år sedan. Då kallad Pangea (har jag för mig hon sa). Det är själva tidsperspektivet som får mig att flyta ovanpå min vardag, eller hur den nu var. Den senaste superkontinenten fanns för 250-300 miljoner år sedan!!! Jorden är cirka 4 miljarder år!!! 4 000 000 000 år. Min förväntadelivstid utgör 0, 000 000 88 procent av denna tid.

Tänk: Jag hörde att moder Vintergatan var på kaffe hos hennes skvallergranne Andromeda i förra årtiotusendet. Följande konversation utspelades...

A: Roligt att se dig igen. Och det där, är det jorden som har blivit så stor?
V: Jaa.. Hon är medelålders nu.
A: Hon som bara var ett litet stoftmoln senast vi sågs.
V: Tiden går fort. Man hinner knappt blinka.
A: Nä, jag säger då det...



860 spänn. Nja. Det var väl inte så viktigt.






MODERN


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0