En särdeles klok farmor



"För många år sen, när jag ännu var barn, föklarade min särdeles kloka farmor i mycket enkla ordalag för mig skillnaden mellan jude och kristen - inte mellan jude och muslim utan mellan jude och kristen: >Du förstår<, sa hon, >de kristna tror att Messias har varit här en gång och att han säkert en dag kommer att återvända. Judarna hävdar att Messias ännu inte kommit. På grund av detta<, sa min farmor,> på grund av detta har det förekommit så mycket vrede, förföljelse, blodutgutelse, hat...Varför? Varför kan inte alla bara helt enkelt vänta och se? Om Messias kommer och säger 'hej så roligt att se er igen' får judarna ge med sig. Om å andra sidan Messias  kommer och säger 'Goddag, så trevligt att träffas' får hela den kristna världen be judarna om ursäkt ...."

(Ur. HUr man botar en fanatiker och om att skriva, av Amos Oz)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0