Förtydligande angånde femman...

...angående ateismen och Magnus undran om punkt fem... Se kommentar till inlägget om Sturmark!!

Förhoppningsvis är alla mina bloggläsare, såsom jag, mycket kritiska till nazismens ideologi och människosyn. Det tycker vi alla är fel. Låt oss för en stund måla upp en ruggig dystopi.

Jorden befolkas bara av ärkenazister. Innerligt och djupt övertygade om nazismens riktighet. En Jude lever fortfarande. Pang. Där brann kulan av. Juden är avrättad och lever inte längre. Nu finns bara nazister kvar. Var det rätt att skjuta juden?

Ingen av oss som läser det här tycker det!

Men i det läget som är när det bara är nazister kvar uppstår två olika resonemang beroende på om man är kristen/troende eller ateist.

1. Troende/kristen - Det är fortfarande fel. Gud ger oss en rad absoluta normer som alltid är gällande. Oavsett hur många som tror på dem!

2. Ateist - Det var rätt tycker det ateistiska ärkenazisten och alla hans kompisar. Det är deras moral som är alltings måttstock och eftersom det inte finns någon människa (eller Gud) som tycker annorlunda, så är det det som gäller.

Det ökade ansvaret som jag anser ligger i den ateistiska hållningen är att ingen vill att ovanstående skall inträffa. Som ateist ligger ansvaret helt och hållet på mig att upprätthålla de normer och värderingar jag vill ska gälla även i framtiden. Som troende/Kristen kan jag vara lite mer laid back. Även om allt går åt pipan, så har jag ju ändå koll på facit (Gud/bibeln). Det yttersta ansvaret för upprätthållandet av normerna/moralen/etiken ligger inte hos mig. Det finns redan, komer alltid att finnas hos Gud i och med hans(?) eviga existens.


Ungefär så tänker jag avseende punkt fem!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0