Den sista stunden

Stunden som var alldeles nyss
är det enda vi hade

De brotttstycken som sammanfogas till ögonblick, till dagar
till evigheter
har redan varit

Längtan färdas över det glapp som
finns mellan händelsen
och upplevelsen

Lägger en filt över frusen kropp,
för värmen till händerna i en kopp.

Väl uppfylld och nådd har den redan varit
och fogats till allt det andra som är.

Minnen.




Så då är det nu så att jag nått åldern 34 år. Med glädje. Det finns de som vaknar på sin födelsedag av sig själva och sömniga rumlar ner till pressbyrån och skämmer bort sig med en kaffe och kanelbulle. De är kanske lyckliga.

När jag bodde i Uppsala slog det mig ibland att jag faktiskt skulle kunna bli liggande en lång stund, så där tyst och stilla, flera dagar utan att någon skulle sakna min röst. Idag handlar det om minuter, stora delar av dagen sekunder, mellan det att någon känner att de vill vara med mig, se mig eller låta mig se. Jag betyder något ganska mycket.

Jag, och Myra, vaknar av att resten av familjen (4 personer!) med tomteblossfanfar och toner stiger in i sovrummet. Alla ger mig en morongpuss, några smakar lite salt av snoret under näsan. Jag får gå med familjen och titta på Madagaskar2. En sprudlande Algot hjälper mig öppna paketet från honom - en skimrande blå skjorta med Hulken på. Finare finns inte! Jag har haft den hela dagen. Jag dricker inget kaffe från Pressbyrån denna morgon, utan får uppskuren frukt på tre våningar, pannkakor, grädde och thé efter önskemål. Jag slipper gärna kanelbullen också.




Sen är det de ord som sammanfattar allt vi lever för. De ord som vi alla strävar efter att fylla vår korta existens med. Det ljus som flimrar till mellan evigheterna. Vår tid.

Hur kommer det sig att de uttalas så sällan. De känns sträva mot våra läppar, klumpiga som om vi hostar kylskåp eller som om vi sänker vår gard. Ingenting går lättare utan övning. Läpparna behöver tränas att forma de ord som vi vill fylla rummet kring oss med. Det är i all väsentlighet livsviktig träning.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0