Ytterligare en sysslolös dag!

image73

Det finns människor i min omgivning som tycks tro att jag inte har någon tid över. Som om fyrabarnsförälderskapet och ombyggnationen av huset skulle göra att jag inte fick någon tid kvar. Men det är bullshit! Jag har massor av dagar då jag inte sysslar med så mycket alls. Jag vet inte huruvida idag är representativ, men tänkte ändå redogöra lite mer i detalj vad just gågna dag innehållit. 

05:59 Klockan ringer. Jag upp. Strålar inte, men upp kommer jag.

06.00 - 06.25 Jag går ut och byter däcket på bilen. Haft på reservhjulet, men byter nu tillbaka till det ordinarie som blivit lagat på OK-macken i Nora.

06.25-06.30 Duschar snabbt och klär på mig.

06.30-08.00 Ture vaknar och sätter igång med sitt schema. Jag dukar fram frukost, plockar fram kläder och försöker att lallande väcka mina två "mellanbarn". Tage vaknar och sätter på sig Algots kläder, som Jenny senare lyckas övertala honom att byta. Algot vaknar inte. Byter på Myra och klär henne. Lägger vagnen i bilen, fixar bytarväska m.m. för att kunna ta med barnen till Fellingsbro. 

08.00-08.25 Går ut med barnen, utom Algot som får stanna hemma med Jenny. Följer Ture till bussen och säger hejdå klockan 08.24. 

08.24-09.00 Försenad. Kör lite för snabbt till motorverkstaden i Fellingsbro. Här ges möjlighet att under 40 minuter sitta ganska så mycket i egna tankar. Men jag och Tage fipplar mellan låtarna i Robban Brobergskivan.

09.00 - 10.45 Besöker Fellingsbro folkhögskola. Fantastiskt inkännande kollegor som pratar mycket med Tage och ger komplimanger för hans fina blinkande skor. Tage ler mer och mer. JAg märker att han gärna vill stanna. 

10.45 - 11.30 Tage mår ändå gott när han på hemvägen får slicka i sig en hel Magnum (som tydligen innehåller halva dagskaloribehovet för en vuxen människa). Två kilometer hemifrån blir det akut bajsstopp i dikesrenen (Inte för mig - för Tage).

11.30 - 13.00 Gör iordning lunch. Kebabköttsröra med grönsaker och ris. Diska, tyckte jag förr var rogivande (men gjorde det då inte heller så ofta) 

13.00 - 17.30 Förbereder rotmos (skala är det som tar tid), ordnar mellis, ringer och "fixar" hem en kompis till Tage som anländer. Ture kommer hem och vi har "fransklektion" med Fifi (lär oss bord, kex och äpple på franska). Spelar tärningsspel med Ture och Algot, ordnar ett extra mellis (den första - majskolvar - var inte så populär), skär grönsaker, ser till att Ture kommer i duschen. Kompisen hämtas. Det ringer en del samtal under tiden om helt andra saker som måste ordnas med. Baren äter rätt bra med rotmos och köttkorv faktiskt. Myra hungrig och trött, får smaka rotmos.

17.30-19.00 Lyckas badda av gipsförsedda Algot med våtservetter (ett badsubstitut) och får Tage att duscha, tvålar in honom, byter på Myra, borstar tänderna på samtliga. Får in de på deras rum och sätter igång en gemensam städprocess. En kompis till Ture dyker upp och vill byta Pokémonkort vilket resulterar i att Ture och Tage springer ut på gården och är borta ett tag. Jag (och Algot) städar klart, Myra somnar.

19.00-20.30 Barnen är trötta och gnäller, gråter och protesterar. Jag är givetvis lugnet själv och inte det minsta trött eller kort i tonen!! När sagorna är lästa vaknar Myra. Hon skriker utanför, men TAge lyckas somna ändå. De andra två följer med ut och tar varsin köttkorv medan jag ordnar gröt och river äpple och matar Myra. Ture går själv in på rummet och lägger sig. Algot får jag in i mitt och Jennys sovrum. Jag går med Myra fram och tillbaka i trettio minuter i sovrummet medan Algot ligger stilla i sängen. Han somnar tillslut. Myra med.

20.30-21.30 Jag diskar av, torkar av, tömmer diskmaskin, sopar, plockar undan. Jenny kommer hem.

21.30-22.30 Jag sätter i ett tvättmaskin, tömmer en torktumlare, eldar i gårdens panna, fipplar med motorsågen och påbörjar spackling.

22.30-23.15 Pratar en stund med Jenny och Fifi om språkinlärning m.m.

23.15 -01.00 Forsatt spackling och slipning

01.00-01.22 Bloggning

En ganska sysslolös dag alltså. Mest slölyssnat på Robban Broberg, diskuterat språkinlärning och bloggat! Nu ska jag bara duscha och gå och lägga mig. Sover nog redan innan två. Godnatt!


Kommentarer
Postat av: Mamma


vad bra att däcket kom på och att det återigen finns ett reservdäck i bilen. Det är såååååååååå bra nästa gång ni får punktering. Eller hur var det? Var det pyspunka på det. Måste kanske lagas innan det läggs i bilen.
Din "sysslolösa" dag verkar då inte långtråkig bara full av liv.............

2007-09-04 @ 07:02:14
Postat av: william

Reservdäcket ligger fortfarande utanför bilen!
/William

2007-09-04 @ 09:21:40
Postat av: Anna

Vill bara tala om att jag fortfarande besöker din och Jennys blogg med trogen regelbundenhet. Ditt dagsschema gjorde mig full av beundran - verkar svårt att få långtråkigt hemma hos er! Anna

2007-09-05 @ 08:42:10
Postat av: william

Hej Anna!
Ja, ibland är det lite fart... Men beundransvärt, nja? Att ha mycket att göra är inte alltid bra... Nåväl hur som helst kul att du tittar in i ibland på bloggen. Nu ska jag förmiddagssöva Myra och spackla en halvtimme eller så...
/William

2007-09-05 @ 09:28:45
Postat av: Otto A

Träder härmed fram som en av siffrorna i sajtstatistiken. M t p hur mycket vi pratade om bloggen i somras dröjde det rätt länge innan jag hittade in, men det var verkligen värt ett besök! Du skriver lysande. Att jag känner mig omåttligt slö som ofta går och lägger mig *innan* midnatt och går upp strax *efter* 6 får jag väl ta... :-)

2007-09-05 @ 15:55:44
Postat av: Pernilla A

Även Ottos fru har hittat hit- vi är nu fast i bloggträsket verkar det som- ett rätt trevligt träsk väl? Att läsa delar av din blogg har varit ett sant nöje (otto skrattade så han grät åt Bläh 2nd)- tack för att du delar med dig av livet under ytan! Då du inte vill undervisa längre så kan du ge ut din blogg i bokform- den skulle sälja bra!

2007-09-05 @ 17:26:08
Postat av: william

Hej Otto och Pernilla!
Tack för alla vänliga ord om min blogg och roligt att ni hittade hit. Rossö var inte så tokigt i somras. Hoppas att Moa förstod att hon gratulerades i efterskott häromdan. Gratulanterna var lite trötta och vimsiga sådär på kvällen. Vi ses!

2007-09-08 @ 02:19:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0