Feng med häng...

Har fått en present av Jenny. Inför vår framtida nedflyttning till våningen nedanför och den därtill hörande utrensningen har jag fått Karen Kingstons bok Rensa i röran med Feng Shui. Jag har hittills kommit drygt femtio sidor och sedan var badet lite för varmt och jag blev tvungen att stiga upp.

Verket är utan tvekan New Age och det gör mig skeptisk. Vetenskapligheten i det som uttrycks som sanningar är låg, eller helt obefintlig. Ett exempel:

"Prylfantaster rör sig ofta inte tilräckligt mycket, lider inte sällan av förstoppning, har en matt och livlös hy och saknar livsgnistan i ögonen. Människor som inte har så mycket röra eller överflödiga prylarär i allmänhet mer aktiva, har en klar och rosig hy och glimten i ögat. Valet är ditt" (s.36)


Sedan finns det lika ovetenskapliga sanningar som jag gärna tar till mig, ett exempel:

"Allt du äger kräver sin beskärda del av din uppmärksamhet, och ju mer prylar du har desto mer av din energi ligger bunden i världsliga ting." (s.50)

Godnatt!!

Kommentarer
Postat av: Linda

Hej!
Jag har också läst den! Fnissar åt ditt första citat. Min pappa är t ex pryltokig, men jag kan inte med säkerhet säga att han lider av förstoppning... Men det är mycket man inte vet om sina föräldrar... Egentligen tycker jag att det låter toppen, och det är klart att för mycket prylar är jobbigt. Men ger den inte lite ångest också, över allt man ska göra och rensa ut?? Det blir väldigt långa Att göra-listor över alla skrymslen, vrår och allmänna högar som måste gås igenom innan man får sätta sig ner och känna sinnesro...
Men vem vill inte ha ett luftigt (vitt) hem, med ordning, inget kladd och med mycket harmoni? Men finns det såna där det finns barn, och om det finns - är det harmoni (klar och rosig hy och glimten i ögat...) som är kännetecknar föräldrarna?
Fast på ett sätt gillar jag boken ändå! Trevlig helg!
//Linda

2007-08-31 @ 16:21:23
Postat av: william

Ja, som det står på vår skärmsläckare...
"Att städa när man har små barn, är som att skotta snö när det snöar"
Och man blir definitivt rosig i hyn av att skotta!!
/Wille

2007-09-04 @ 01:34:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0